FAQ

All information du saknar Frequently Asked Questions

Detta är inte världens största sida, men den kan hjälpa till att vägleda dig till informationen du efterfrågar. Tveka aldrig på att slå oss en signal, om du inte hittar svaret på denna sidan.

I löpet av säsongen får vi tusentals samtal. Det förstår vi verkligen eftersom det är mer planering på en skidresa i förhållande till en sommarresa. Vi har försökt att göra sidan enkel så du snabbt kan hitta informationen du letar efter.  

Här på sidan hittar du information om följande områden:

Innan resan

Resebevis

När får jag mitt resebevis? Reser du med din skola eller individuellt?

Gruppresor

Om du har bokat genom din skola, universitet eller annan gör vi allt för att du ska få ditt resebevis 14 dagar innan avresa. Det avgörande för att möjliggöra utskicket är att samtliga i gruppen har färdigställt allt med resan, allt från betalningar till extraprodukter för resan och annat. Vi lovar dig att det kommer minst 7 dagar före avresa.

Individuellt

Om du har bokat en individuell resa kommer ditt resebevis direkt till mailadressen du angivit. Det är personen som bokat resan du ska vända dig till om du saknar uppgifter om resan. Skulle personen mot förmodan inte ha mottagit informationen kontakta oss!

Betalning

När är deadline för betalningar? Det är olika beroende på om du reser med din skola/universitet eller individuellt, men ordna det så fort du kan!

My Summit

Gruppresa

Vid gruppresor är det stor variation på inbetalningsdatumen. Det kan vara specialavtal som passar som handen i handsken för gruppen. Som utgångspunkt ligger våra gruppresor till betalning av anmälningsavgiften vid bokningstillfället och restbetalningen den 1:a december. Under My Summit kan du hitta de specifika datumen.

Individuellt

Har du beställt resan individuellt ska du senast tre dagar efter beställning inbetala anmälningsavgiften för skidresan, den är 2500 SEK. 60 dagar innan avresa ska du betala slutbetalningen. Kom ihåg att på sidan My Summit kan du se datumen.

Ändringar

Om du ändrar något med din resa efter slutbetalningsdatumet, som kan vara tillköp av produkter, så ska detta betalas direkt.

Ändringar

Ska du ändra något med din skidresa? Det är inte alltid desto snabbare desto bättre....

My Summit

Men det är det hos oss! Så snart du gärna vill ändra något med din resa ber vi dig kontakta oss. Beroende på ändringen och tidspunkten du kontaktar oss kan vi inte garantera att det är möjligt, men då föreslår vi alternativet som är bäst för dig. Som regel är vi anpassningsbara intill 14 dagar innan avresa. Om vi har passerat slutbetalningsdatumet ska du skicka ett mail eller ringa till oss. Om det är före restbetalningsdatumet kan du själv ändra din resa på My Summit.

Namnändringar

Ska en annan person ta över din resa? Detta kan själv på My Summit. Från slutbetalningsdatumet fram till 14 dagar innan avresa ska du ringa eller skriva till så gör vi det snabbt och smidigt. Om det är mindre än 14 dagar innan kostar det 750 SEK i administrativ avgift att namnändra.

Avgångstider

När är avresetiden från Sverige? Det är en bit till Alperna oavsett om det är med buss, flyg eller egen transport.

Gruppresor

Alla våra gruppresor är anpassade och det betyder att det är olikt för alla. Du kan se tiderna genom att logga in via My Summit

Individuell

Oavsett om du åker med buss eller flyg ska du kolla ditt resebevis - om du har frågor är det bara att kontakta oss! Som utgångspunkt sker avresa och hemresa med flyg lördag till lördag. Bussresan från Sverige sker om fredagen och hemkomst söndagen nio dagar efter.

APP

Vårt grymma verktyg till dig som resenär, här hittar du all information om resan och om resmålet du behöver under din semester.

Vi skickar inloggningsuppgifter till Summitweek-appen samma vecka som avresa ska gå. Det gör vi för att med säkerhet ge dig den korrekta och uppdaterade informationen. Om du redan nu gärna vill ha appen kan du läsa lite information om resmålet i förhand, men du måste längre för att få den ;) 

Försäkringar

En bra försäkring är viktigt på din skidresa!

Försäkring

Vi har förklarat alla våra försäkringar här

Vi erbjuder:

  • Reseförsäkring
  • Avbeställningsförsäkring

Packningslista

Jag är osäker om jag har kommit ihåg allt...

Packningslista

Ta det lugnt! Vår packningslista är här

Skidtransport och Skidhyra

Ta med egen utrustning eller vill du hyra?

Det är möjligt att ta med utrustning på både buss och flyg. Detta är något som måste bokas i förväg med tillval på registreringssidan - särskilt på flygplan eftersom det kan finnas ett begränsat antal platser.

Om du vill hyra utrustning kan vi också hjälpa till med detta. Du hittar priser för de olika kategorierna på registreringssidan. Om du beställer via oss får du en kupong i ditt välkomstkuvert samt information om var du kan hämta dina hyrda skidor på ankomstdagen. Tänk på att våra priser är 20 % billigare än att hyra nere på destinationen. 

Om du har valt fel paket eller ändrat dig, vänligen kontakta oss för hjälp med att ändra detta.

Bussresan

Avresa

När kör min buss?

De exakta avgångstiderna och adressen för upphämtning visas på ditt resebevis. Detta får du mellan 7-14 dagen före avresan. Det är viktigt att du följer instruktionerna i resedokumentet för upphämtningstid och se till att vara där i god tid. Det vore super irriterande att missa din skidsemester eftersom du inte hade koll på tiderna.

För gruppresor avgår bussen vanligtvis på fredag ​​eftermiddag, såvida inget annat specifikt bokas och avtalats. Om du vill planera i god tid kan du förvänta dig en avresa runt 17:00.

För enskilda bokningar och mindre grupper är avgångstiden inte nödvändigtvis densamma, så följ dina resehandlingar noga.

Bagage

Vad får jag ha med mig på bussen?

Om du inte har beställt skidfrakt får du ta med följande:1 stk. resväska max. 20 kg (inte hård resväska) & 1 stk. handbagage 

Om du har beställt skidfrakt får du ta med följande: 1 stk. resväska max. 20 kg (inte hård resväska) och 1 stk. handbagage samt 1 par skidor och en pjäxbag med ett par pjäxor i eller 1 snowboard. 

Bagage som överskrider dessa krav, kommer bli avvisade vid bussen eller överviktstillägg på 20 SEK per kg t/r med premisserna att det finns plats.

Då skidväskan packas separat i trailern, får skidväskan/pjäxbagen inte fyllas med något annat än skidor och pjäxor.

Pauser

Chaufförerna har sina bestämmelser angående kör- och vilotid vilket innebär att det löpande kommer hållas pauser längs vägen.

Flera gånger under resan kommer bussen stanna vid rastplatser, där resenärer får sträcka på benen, gå på toalett eller köpa med sig lite mat och dricka.

Det kommer hållas längre stopp där det finns tid att äta kvällsmat.

Senare på kvällen kommer det dessutom göras stopp för att borsta tänderna innan man "går till sängs".

Guider

Guider och hjälp på bussen

På gruppresor med gymnasiet kommer det alltid att finnas en guide på bussen hela vägen hemifrån från Sverige. De kommer att ge löpande information om raster, körtider, regler etc. och kommer alltid att vara redo att svara på frågor, så tveka inte att fråga om du undrar över någonting!

Gruppresor med universitet kommer i de flesta fall också att ha en guide på bussen. Om detta inte är fallet kommer det att finnas en annan kontaktperson som kan hjälpa till med frågor på vägen.

Enskilda resor har inte alltid en guide på bussen, men ett servicenummer finns på vår app för frågor.

Platsreservation

Kan jag reservera plats på bussen?

Det är inte möjligt att reservera plats på bussen när du reser.
Men vi försöker alltid att hjälpa människor som är benägna att vara åksjuka att sitta framme i buseen, så skulle detta vara ett problem som du ofta stöter på, kan du gärna informera oss innan resan eller ta kontakt med guiden innan folk går ombord på bussen för bästa möjliga chans för hjälp.

Mat & dryck

Ja. Du får gärna ta med egen mat och dryck på bussen

Under resans gång kommer du dessutom ha möjligheten att köpa mat och dryck vid stoppen som kommer göras.

Musik

Kan jag ta med min högtalare?

Detta är en fråga vi ofta får. Det som gäller är de allmänna bagagereglerna och kilo-begränsningen. Så bli inte chockad om du kommer med en stor högtalare och den inte får komma med in på bussen.

Droger

Vi tar starkt avstånd från användning av droger under hela resan med Summitweek.

Vid överträdelse av detta kommer avisning från resan ske. Vi hänvisar direkt till våra resevillkor:

Resenären ska agera på ett sätt så att medresenärer inte känner sig generade. Vid grova fall eller upprepade tillfällen kan ett opassande uppträdande leda till att resenären avvisas och hindras av researrangören eller dennes representanter från att vidare delta i resan. Vid sådana tillfällen är resenären ansvarig för egen hemtransport och utgifter som följer härav. Resenären har vid avvisning inte rätt till någon form av återbetalning av paketresans pris.

Hemresan

När kör bussen hem?

Du får information om avgång på torsdagen på din skidresa. Här hittar du var bussen hämtar dig, samt avgångstid och bussnummer. Se till att du är på insamlingsplatsen i god tid så att bussen kan avgå i tid och följa tidsplanen.

Flygresan

Avresa

Var? När? Vem? HJÄLP!

Du hittar information på ditt resebevis om avgångsdatum, tid och vilket flygbolag du ska flyga med. Kom ihåg att ta med den till flygplatsen. Här måste du visa detta tillsammans med ditt pass vid incheckningsdisken som du hittar med hjälp av flygnummer och info-skärmarna.
Lämna alltid i god tid så att du inte missar planet!

Bagage

Hur mycket bagage får jag ha med?

Du måste ta med det som står på ditt resebevis. Vanligtvis är det 15 kg vid incheckning och 5 kg handbagage. Om du har beställt skidfrakt till planet måste du också ta med dig en skidväska med ett par skidor eller en snowboard och en pjäxbag.

Anledningen till att det ofta är 15 kg incheckning och inte mer, som på sommarresor, är att många tar med skidor. Därför reduceras viktgränsen för att tillgodose detta.

Det är alltid det som finns på ditt resebevis som är giltigt.

Uppgradering

Platsreservation

Kan jag reservera platser med mina vänner?

Det är inte möjligt att reservera platser hemifrån. Människor får platser i den ordning du checka in. Om ni är en grupp som vill sitta tillsammans, måste du bara se till att träffas på flygplatsen och ställa er i kön tillsammans.

Guider

Finns det en guide på flyget?

Det är inte alltid en guide med - du kommer mötas av guider på flygplatsen och på bussen till destinationen där du kommer kunna få svar på eventuella frågor.

Mat och dryck

Kan jag köpa mad och dricka på flyget?

Ja! I de flesta fallen kommer det finnas möjlighet att köpa enklare mat och dricka på flyget.

Droger

Vi tar starkt avstånd från användning av droger under hela resan med Summitweek.

Vid överträdelse av detta kommer avisning från resan ske. Vi hänvisar direkt till våra resevillkor:

Resenären ska agera på ett sätt så att medresenärer inte känner sig generade. Vid grova fall eller upprepade tillfällen kan ett opassande uppträdande leda till att resenären avvisas och hindras av researrangören eller dennes representanter från att vidare delta i resan. Vid sådana tillfällen är resenären ansvarig för egen hemtransport och utgifter som följer härav. Resenären har vid avvisning inte rätt till någon form av återbetalning av paketresans pris.

Hemresan

När ska vi åka hem?

Du kommer på torsdagen under din skidsemester att få information om avgång. Här står det var, när och vilken buss du måste ta till flygplatsen. Det är viktigt att du är redo 30 minuter före avresan och följer guidernas instruktioner.

Vi har alltid extra tidsmarginal på 30 - 50 min, utöver de två timmarna före incheckningen vi räknar med att vara på flygplatsen. Det beror på att det ofta är mycket trafik under de stora resedagarna, och vi vill se till att alla anländer med flyg.

Egen transport

Ankomst

Vad ska jag göra när jag kommer till destinationen?

Innan du anländer till destinationen kommer du ha fått ett samtal från guiderna om vad du ska göra när du anländer. De kommer att berätta var du ska träffa dem och få ut ditt välkomstkuvert samt svara på frågor. Då hjälper de dig på destinationen med vad du behöver göra nu i förhållande till lägenheten, bagage, nycklar och all annan relevant information.

Guider

Hur får jag tag i guiderna?

Under eller strax innan resan ner till destinationen kommer guiderna att kontakta dig via telefon. Här kommer de att hjälpa till med instruktioner och ge dig kontaktinformation så att du kan informera dem när du ankommer till din destination. När du har anlänt kommer de att hjälpa dig med allt praktiskt och svara mer än gärna på alla frågor.

Egen transport

Om du kör till destinationen själv, finns det flera saker både före och fram tills resan du måste vara medveten om. Detta inkluderar utrustning som krävs för bilen, olika relevanta regler. Vi har skrivit alla de viktigaste sakerna att vara medvetna om här om du kör dig själv.

Parkering

Var ska jag parkera?

Det är alltid en bra idé att ha bokat parkering hemifrån. Det är vanligtvis det billigaste alternativet om det inte ingår i din hyra, liksom det ger en garanti för att du har en parkeringsplats när du anländer. Inte alla städer bilar får parkeras längs vägarna, men det finns markerade parkeringsplatser och hus. Det kostar vanligtvis mellan 40 € - 120 € att boka parkering för en bil beroende på destination och vecka.

Om du inte har gjort det kan guiderna också hjälpa dig att hitta eventuella parkeringsalternativ vid ankomsten. Tänk dock på att det kan bli slut på de stora veckorna och därför kan bli tidskrävande och besvärlig.

Snökedjor/vinterdäck

Ska jag ha vinterdäck och snökedjor?

Det är ett lagkrav att ha vinterdäck på bilen redan vid gränsen till Tyskland. Se därför till att detta är på plats i god tid innan du åker på skidsemester. Det kan också vara en bra idé att mäta om däcket är slitet - 1,6 mm är separationsgränsen för när vinterdäck blir olagliga och måste bytas ut. Var medveten om att resan är lång, och om du är nära denna gräns är det en bra idé att byta däck innan resan av lagliga och säkerhetsskäl.

Snökedjor är inte ett lagkrav, men en riktigt bra idé att ha med dig och kan vara dyrt att inte ha. Innan du reser, se till att du har kontrollerat om dina snökedjor passar däckstorleken på din bil. Dessutom är det en bra idé att vara bekväm med hur dessa är monterade samt att ha handskar och skidkläder lättillgängliga om vädret antyder att det kan vara nödvändigt.

Deposition

Vad?

När du ankommer till resmålet kommer du betala en deposition till agenturen.

Depositionen som ska betalas vid ankomst på destinationen är en säkerhet för hyresvärden att vid skador/brister på lägenheten under vistelsen. Depositionen får man alltså tillbaka såvida lägenhetens skick och möbler är godkända vid utcheckningen.

Storleken på depositionen är beroende på bostadens storlek och kvalitet men ligger vanligtvis mellan 50 - 250 euro per person.

Hur?

Betalar jag med kort eller kontant?

Det är faktiskt olika. De flesta vill att depositionen betalas med ett kreditkort.

Kan jag betala med debitkort?

Ja - det kan du, beloppet ska vara disponibelt på kortet och är reserverat under hela resan.

När?

Det är en av de första sakerna som ska göras på resmålet.

Ankomst

Vid ankomst ska en eller hela lägenheten meddela ankomst till uthyraren och få nycklarna. Det kan vara i receptionen i byggnaden eller vid närliggande kontor. Några gånger ger de inte ut nycklarna till lägenheterna innan depositionen är betald. Andra gånger får du en nyckel och för att hämta nyckel nummer två ska du betala depositionen. 

Hemresa

När du åker hem från resmålet kommer din reservation på depositionssumman frisläppas från kortet. Det betyder dessvärre inte att du använda pengarna direkt. Som regel tar det 2-4 veckor efter hemresan före pengarna inte längre är reserverade på kortet. Det är stor skillnad från bank till bank och kort till kort. Det vanligt att de flesta transaktioner innehåller ett datum då pengarna frigörs på kortet, detta kan ses på din mobilbank. Om detta inte är synligt kan banken naturligtvis informera dig om detta.

Varför?

Är det nödvändigt att betala deposition?

Vi håller med, vi skickar många gymnasie- och universitetsgrupper till Alperna och ekonomin kanske inte riiiiktigt klarar en deposition. Det ändrar tyvärr inte på att depositionen är obligatorisk. Men se det såhär, du hyr ut din lägenhet till 6 ungdomar via AirBnB, och de kom endast dit för att festa. Du anser själv att det bara är en tidsfråga innan något går sönder i lägenheten, då är det skönt med lite säkerhet eller hur? Precis på detta sättet tänker uthyrningsföretagen också. 

Men kom ihåg! Det är bara vid skador/defekter av lägenheten under vistelsen. Depositionen får man alltså tillbaka, såvida lägenhetens skick och möbler är godkända vid utcheckningen.

Kom ihåg, att gå genom lägenheten för brister och fel. Ta bilder av de eventuella bristerna på lägenheten och visa dem till agenturen senast dagen efter ankomst. Om du har fått en inventeringslista ska denna fyllas i. 

HJÄLP

Kan ni hjälpa mig med detta?

Det kan vi - Du är alltid välkommen att ringa oss eller skicka ett mail utanför öppettiderna.

Innan du gör det finns det dock några saker du kanske vill kontrollera innan.

Har depositionen inte returnerats? Kontrollera ditt konto och se om det har skett en reservation som senare släppts igen. Detta händer ofta, och här kommer det inte att göras någon återkallelse eller återföring. Om det inte finns något, kommer de att släppas och därmed "komma tillbaka".

Dras de från ditt konto? I så fall är du mycket välkommen att bifoga en bild av utdraget från ditt konto, naturligtvis utan privat information.

Är det din vän som la depositionen? Be din vän att göra ovanstående och kontakta oss. Om det inte är du som har betalat kommer vi att be personen som lagt depositionen kontaktat oss direkt för att kunna hjälpa på bästa möjliga sätt.

Det kan ta upp till fyra veckor innan beloppet frisläpps efter resa - Detta beror på din bank och kontakta dem för frågor om detta.

Boende

Check-in & ut

Var och när ska jag checka in och ut?

Om inget annat anges är incheckningen alltid på ankomstdagen 17:00, då du kan hämta dina nycklar. Detta är vanligtvis hos agenturen och inte där lägenheten ligger. Det står på ditt resebevis och kan hittas på Google Maps eller liknande - eller be en guide om råd.

Utcheckning på avresedagen, om inte annat anges, lämna in nyckeln senast kl 10.00 på samma kontor som det hämtades i början av veckan.

Sängkläder & handdukar

Finns det lakan och handdukar där jag ska bo?

De flesta ställena inkluderar inte lakan och handdukar. Denna informationen finns på vår app som du får inloggningsuppgifter till några dagar innan avresa. Om du är tveksam kan det vara en bra idé att packa ner för säkerhetsskull.

Vissa agenturer erbjuder uthyrning av lakan och handdukar för ett pris omkring 15-20 euro per vecka. 

Var ska jag bo?

Exakt var du ska bo, och dessförinnan var du hämtar nycklar, kommer att visas på flera platser. Det finns alltid på ditt resebevis, välkomst kuvert och i vår app. Vägbeskrivning hittar du med Google Maps, frågar guider eller väganvisningar från hyresvärden när du hämtar nycklar.

Musik/oväsen

Måste vi höra hög musik på boendet?

Naturligtvis är det tillåtet att lyssna på musik i rummet, men du måste också respektera dina grannar och människorna omkring dig och hålla ljudnivån lämplig så att alla blir nöjda.

I fransk lag föreskrivs vidare att allt oväsen och buller måste sluta från 22.00, varefter det inte är tillåtet att lyssna musik alls på rummet. Om regler inte följs kan det resultera i böter av den franska polisen eller varningar som kan leda till förlust av en deposition eller utkastning från lägenheten vid upprepade kränkningar och respekt för medmänniskor i området.

Böterna för oväsen ligger vanligtvis i kostnaden 50-65 EUR per. person i rummet.

Förväntningsavstämning

Vad ska jag förvänta mig av lägenheten?

Standarden för boende är mycket enkel och det vanligaste är att bo 4 - 6 personer på 20-25 m2. Det skiljer sig från bostad till bostad om det finns 1 eller 2 nycklar. Det finns vanligtvis begränsade sittplatser utöver sängarna. Lägenheterna är designade för skidåkare som tillbringar större delen av dagen på berget - och inte i lägenheten. Typiskt för de franska lägenheterna är att du använder filtar istället för täcken. De är alla utrustade med kök / dusch / toalett.

Skador på lägenhet

Det fanns skador när vi kom till lägenheten

Om skador hittas vid ankomsten till lägenheten är det oerhört viktigt att du tar bra och tydliga bilder av skadan. Vidare måste du kontakta agenturen där du hämtade nyckeln så snart som möjligt och visa dem dokumentation av skadan och låta dem ge dig dokumentation om att detta har noterats. Detta måste vanligtvis göras senast på morgonen efter ankomst, om du inte vill ansvara för skadan själv. Det räcker inte bara att visa bilderna på skadorna när man lämnar nycklarna när veckan är över. Om du är osäker på detta, vänligen kontakta guiderna direkt på destinationen, så kommer de att hjälpa dig.

Gå alltid igenom lägenheten noggrant vid ankomst och leta efter skador och fel. Om du av misstag förstör något, kommer detta att dras från din deposition vid avresan. Observera att det kan vara relativt dyrt att förstöra möbler, så ta hand om lägenheten som om det var din egen.

Klagomål

Jag vill gärna klaga på min lägenhet!

Naturligtvis är vi ledsna att höra det, men vi är alltid redo att hjälpa. Om du är på destinationen, kontakta guiderna direkt på servicetelefonen för snabb service.

Klagomål måste göras inom en rimlig tidsram, se till att kontakta oss strax efter hemkomsten för att få bästa möjliga hjälp.

Destination

Lokala regler

Vilka regler ska jag förhålla mig till? Jag är inte van vid att åka till Alperna...

Som utgångspunkt måste du tänka att du fortfarande befinner dig inom Europas gränser, det är har många likheter med de svenska reglerna. När du checkar in kommer byrån att berätta om ordningsregler för din vistelse. Vi kommer starkt rekommendera dig att följa dem! Vad mer? Det finns mer..

Frankrike har en lag som du måste vara tyst efter kl. 22. Vad betyder det då? Här hänvisar vi till det faktum att det ska finnas något ljud efter kl. 22.00, inget ropande i lägenheterna och inget oljud i korridorerna, reglerna gäller för ditt boendekomplex men också andra offentliga områden.

Om de allmänna reglerna bryts, kommer våra vakter att kallas till lägenheten med en skriftlig varning. De boende i lägenheten kommer att presenteras med ett dokument som anger att ett klagomål har lämnats in i den givna situationen. Observera att denna varning måste respekteras eftersom det är vårt försök att förhindra eventuella konfrontationer mellan våra gäster och destinationsmyndigheterna. Den lokala polisen "Gendarmerie" kan därefter utan ytterligare meddelande be gästerna lämna lägenheten - och i värsta fall destinationen.

Naturligtvis är vi alltid på sidan av våra gäster, men vi måste alla följa reglerna!

Guider

Finns det guider på min destination som jag kan komma i kontakt med? Det korta svaret är ja, alltid :)

Våra lokala destinationsguider är nyckeln till framgång på din skidsemester! Vi har dem på destinationen från början av december till påsk. Det gynnar dig eftersom de därmed blir experter på destinationen. Du kan alltid få tag på dem. De är där på våra evenemang och på ankomst- och avresedagar för din skull. De ser till att allt går så smidigt som möjligt. Du kan få dem på tjänsttelefonen från kl. 08-20 varje dag, ring eller skriv! Från kl. 20-08 är det en nödtelefon men de är fortfarande anträffbara. 

Alkohol

Alkohol
I Frankrike är det inte tillåtet att dricka alkohol på gatan / allmänna utrymmen. Precis som i Danmark / Sverige måste du ha ett ID med dig när du går ut i staden. Det är inte heller tillåtet att ha alkohol när du är under 18 år.

Nattens gång
Även om dagarna i Alpernas solsken kan verka trevliga och varma, är det ingen hemlighet att nattens temperaturer är våldsamma. Det blir lätt ner till -20 grader och denna temperatur i kombination med stadens höga höjd och alkohol är farlig. Gå alltid med någon på natten och konsumera inte alkohol så det blir farligt för dig själv. Vi har alltid nattvakter, på gymnasieresorna, för att vandra runt i staden för att motverka farliga situationer och det gör också stadsmyndigheterna.

Skidhyra

Var ligger skiduthyrningen? Jag har glömt att beställa hemifrån! Det kan vara flera utmaningar med skidhyran..

Om du har hyrt hemifrån genom Summitweek måste du hyra genom vår partner SkiSet. Var medveten om att guiderna på destinationen delar resenärer mellan de olika butikerna, så att inte alla kommer till samma plats samtidigt. Naturligtvis tar vi också hänsyn till din geografiska plats, så det är enkelt och skönt för dig! ;) Om du har glömt att boka hemifrån, var inte rädd, gå till en SkiSets butiker och säg att du reser med oss, då kommer de definitivt att ge dig ett bra pris!

Skidskola

Är du nybörjare eller vill du bara bli bättre? Då ska du gå på en skidskola!

Du kan antingen boka skidskola på My Summit eller så kan du göra det när du ankommer till destinationen. Slutligen kontakta guiderna där nere så att de kan vägleda dig till den bästa lösningen för det du letar efter.

Summitweek Armband

Summitweek Armband

Hur fungerar armbandet? Vad är inkluderat och inte?

Det är en del info - så vi vill gärna hänvisa dig till våran armbandssida, där du kan läsa allt om våra armband.

Eventprogram

Hur ser eventprogrammet ut för min vecka?

Vi förstår att du vill veta så snart som möjligt. Men tyvärr är det inte alltid möjligt för oss. Vi justerar kontinuerligt programmet beroende destination och vecka till antalet människor som kommer ner till Alperna. Med andra ord, när vi har planerat och lagt ut programmet vet du det också!

Under och över 18 år

Vad har jag tillgång till och vad har jag inte tillgång till?

Detta kommer att visas i vår app, som du får inloggningsuppgifter på veckan innan avresan. Vi följer alltid de lokala reglerna, men strävar naturligtvis alltid efter att alla ska ha tillgång till våra evenemang.

Alkohol

Om jag har armbandet, står jag över lagen och har jag tillgång till alkohol? Nej - inte alls.

Alkohol

I Frankrike är det inte tillåtet att dricka alkohol på gatan / allmänna utrymmen (inklusive pisten). Precis som i Danmark/Sverige måste du ha en legitimation när du går ut i byn. Det är inte heller tillåtet att ha alkohol när du är under 18 år.

Under natten

Även om dagarna i Alpernas solsken kan verka trevliga och varma, är det ingen hemlighet att nattemperaturen är våldsam. Det blir lätt ner till -20 grader och denna temperatur i kombination med stadens höga höjd och alkohol är farlig. Gå alltid med någon på natten och konsumera inte alkohol så det blir farligt för dig själv. Vi har alltid nattvakter, på gymnasieresor, som går runt i staden för att undvika farliga situationer och det gör också stadens myndigheter.

Rabatter

Får jag rabatt med mitt armband?

JA! Du får rabatter på många olika platser runt om i staden. Både i barer, restauranger och butiker. Se exakt var i appen, så du får ut det mesta av ditt armband. Se till att du alltid visar ditt armband innan du betalar, så att du är säker på att få rabatten som följer med det, eftersom du kan spara mycket pengar på en vecka.

Liftkort

Utlämning

Hur får jag mitt liftkort?

Du får ditt liftkort i ditt välkomstkuvert, som du får på bussen när ni närmar dig destinationen. Det är mycket viktigt att du tar bild på ditt liftkortnummer som vanligtvis finns på baksidan. Detta säkerställer att du kan få ett nytt för 10 EUR om du skulle förlora den. Om du är osäker på var det står, ta bilder av båda sidor för att vara säker.

Inkluderat eller inte

Är liftkort inkluderat på resan?

Det ingår alltid liftkort i 6 dagar i våra paketresor. Om det här är något du inte vill är det möjligt att välja bort detta och få rabatt på grundpaketet.

Pistkort

Får jag ett pistkort?

Pistkortet finns i ditt välkomstkuvert tillsammans med bla. ditt liftkort. Om du förlorar detta kan de hittas på många ställen, t.ex. turistbyrån, liftkortkontoret, guiderna etc.

De flesta destinationer har också en interaktiv karta online.

Utökning

Jag vill gärna utöka mitt liftkort till hela området!

Inte alla destinationer har det fullständiga liftkortet som ingår i grundpaketet. Om du vill expandera till hela området kan detta göras både via oss före avresa eller direkt på ett liftkortskontor på din resa.

På de flesta ställen är det också möjligt att förlänga en enda dag om du inte vill ha den hela veckan. Här behöver du bara passera liftkortkontoret och betala för den här tjänsten som vanligtvis är 20 - 50 EUR.

Prisskillnad på resmålet?

Kostar alltid liftkortet samma överallt?

Nej, det varierar både från destination till destination och vecka till vecka. Detta beror både på storlek och efterfrågan. Det kommer dock alltid att vara samma pris för alla våra resande gäster under samma vecka.

Borttappat liftkort

Jag har tappat mitt liftkort, vad gör jag?

Tyvärr händer det emellanåt att det försvinner. Här är det väldigt viktigt att du har tagit bilder på det specifika liftkortsnumret. Detta finns vanligtvis på baksidan av ditt liftkort. Om du är osäker är det bättre att ta bilder av båda sidor än att ta på fel.

Om du har numret kan de blockera ditt gamla och dela ut ett nytt mot en mindre avgift på ca. 10EUR på liftkortskontoret. Om du inte har numret måste du köpa ett nytt liftkort för de återstående dagarna, vilket kan vara ett olyckligt dyrt nöje. Så se till att du tar bilderna så fort du tar tag i det och be dina vänner att göra detsamma.

Efter resan

Skadat bagage

Mitt bagage skadades under resan, vad gör jag?

Bussens bagageutrymme låses när allt bagage är packat och öppnas endast när du byter eller anländer till destinationen. Det är resenärens ansvar både vid lastning av bagage, när bagaget är ombord på bussen och vid ankomst till destinationen att resenärens eget bagage kommer med och/eller vidare med nästa transportmedel.

Summitweek eller bussföretaget kan inte hållas ansvarigt för förlorat eller skadat bagage under transport när bagaget inte är låst inuti bussens bagagerum. Det är inte möjligt att komma åt bagaget under resan, eftersom bagagerummet kommer att vara låst under hela resan. Resenären är ansvarig för sitt bagage tills föraren låser bagageutrymmet och resenären är återigen ansvarig för sitt bagage när föraren igen låser upp tills bagagerummet när han byter eller anländer till destinationen. Summitweek och bussföretaget kan inte hållas ansvariga för glömda föremål och väskor eller väskor i bussen. Vi rekommenderar därför våra resenärer att ha en reseförsäkring.

Personskador

Jag har skadat mig under resan, vad gör jag?

Vid skada under semestern, vänligen kontakta ditt försäkringsbolag direkt eller så snart som möjligt. Dessutom är det en bra idé att kontakta guiderna i händelse av en skada så att de kan hjälpa till med det praktiska.

I samband med medicinsk vård, transport ner från pisten eller till ett möjligt sjukhus måste försäkringsinformation betalas eller försäkringsinformation ges på plats. Du kommer därefter att kunna kräva tillbaka detta från ditt försäkringsbolag i enlighet med din specifika försäkring.

Vi rekommenderar alltid att du har en reseförsäkring som täcker eventuella kostnader. Om du inte är täckt erbjuder vi också en reseförsäkring som täcker skidåkning och skador i samband med detta. Du bör också vara medveten om att många försäkringsbolag inte täcker om det är alkohol involverat, så var noga med att prata med ditt försäkringsbolag före avresan så att du är medveten om vad du täcks för och hur du hanterar alla situationer.

Reklamation av resan

Fel och klagomål

Om en defekt upptäcks efter resans början - under resan eller på destinationen - måste resenären omedelbart efter upptäckten klaga på felet till researrangören, guiden på destinationen eller till den underleverantör som bristen berör.

Om researrangörens guide eller underleverantör inte kan eller vill avhjälpa eller enligt resenärens åsikt inte åtgärda bra nog, måste resenären klaga direkt till arrangören.

Resenären måste se till att klagomålet noteras av researrangörens anställda och/eller underleverantörer på plats - t.ex. genom ett meddelande i en hotellbok eller i annan skriftlig form. Dessutom bör resenären se till att få ett kvitto för klagomålet.

Underlåtenhet att klaga enligt beskrivningen ovan kommer att få konsekvenser för resenärens rätt att därefter göra anspråk på felet och för att få ersättning.

Att nämna fel och utelämnanden i researrangörens frågeformulär betraktas inte som ett officiellt klagomål.

Kvarglömda saker

Jag glömde kvar något på skidresan, vad gör jag?

Om du har glömt eller tappat något på din skidsemester, vänligen kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan åtgärda så mycket som möjligt. Vi lyckades inte alltid hitta alla föremål, men vi är bra på att hålla reda på de föremål som hittats. Om du har glömt föremål i bussen på väg hem, vänligen kontakta bussföretaget direkt. Kontakta oss om du är osäker.

Beröm

Ni var bara hur bra som helst! Var kan jag ge er beröm?

Vi välkomnar alltid beröm från våra gäster som haft en bra resa :-)

Detta kan både göras i frågeformuläret du får efter resan, eller skicka en liten hälsning på trustpilot.